De eerste paar dagen - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Victoria en Bas - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Victoria en Bas - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Door: Bas en Victoria

Blijf op de hoogte en volg Victoria en Bas

17 Juli 2015 | Ierland, Dublin

13-7
Om 6 uur zijn we vertrokken vanuit Montfort. Iets na half 8 waren we op Brussel Zaventem en daar hebben we meteen ingecheckt. Om kwart voor 9 konden we het vliegtuig in en uiteindelijk stegen we rond half 10 op. Net voor 10 uur lokale tijd aangekomen op Dublin airport. Hier hebben we de bagage verzamelt en hebben daarna de bus gepakt naar Dublin City Centre. Rond half 12 waren we in het Trinity College en kregen we de sleutels (pasjes) van onze kamer. Hierna zijn we meteen wat gaan eten bij de McDonalds en ontbijt gekocht bij de Spar. Rond half 2 lagen we eindelijk in bed.

Maar de volgende morgen zijn we om 8:15 alweer opgestaan en hebben we even gedoucht, ontbeten en spullen gepakt. 10:10 waren we uitgecheckt en zijn we gaan lopen richting Galway :p Om half 12 hebben we er 5.5km op zitten.
Rond half 4 hadden we 13 km gelopen en waren we net buiten Dublin. Op de oprit van de N4 zijn we gaan liften en binnen 5 minuten hadden we een lift. De man bracht ons naar Kilbeggan, omdat we naar Galway wilden en Kilbeggan ligt meer op de route dan Mullingar. Uiteindelijk zijn we toch naar Mullingar gelift aangezien er in de buurt van Kilbeggan geen leuke camping was. Onze tweede lift hadden we na 10 minuten en deze man woonde in Mullingar zelf. Hij wist een camping aan het meer en heeft ons daar afgezet. Aangekomen op de camping hebben we de tent meteen opgezet en toen zijn we verder gaan informeren naar een Supermarkt en dergelijke. De dichtsbijzijnde supermarkt bleek in Mullingar te liggen, dus hebben we daar ter plekke op de camping een hamburger met (Engelse) chips gegeten. Het stadje Mullingar ligt namelijk 8,5 km van de camping vandaan. Vlak voor we wilden gaan slapen kwamen aan de praat met een paar Ieren die op de camping stonden, ze waren heel vriendelijk en we mochten ook meteen hun wifi apparaat lenen zodra ze hoorden dat we geen wifi hadden. De camping zelf heeft namelijk geen internet verbinding. Toen er om 11 uur al lekker lagen te slapen klopte de man echter bij onze tent aan omdat hij het apparaatje graag terug wilde, hij moest de dag erna weer vroeg weg (naar werk). Blijkt dat in Ierland 'give it back to me tomorrow' betekent dat je het terug geeft als je er klaar mee bent en niet daadwerkelijk een dag later.

Woensdag zijn we rustig opgestaan, hebben we ontbeten en 1 backpack leeggemaakt die we mee gingen nemen naar Mullingar. Het idee was om heen te lopen en terug te liften. Uiteindelijk hebben we heen en terug moeten lopen inclusief een aantal kilometer in Mullingar zelf. Gelukkig hadden we net als de dag ervoor stralend weer, wat volgens de Ieren zelf ook echt niet normaal is in Ierland. Bijna op de camping aangekomen zijn we even in een grasveld gaan liggen om bij te komen, toen een vrouw stopte met de auto. Sandra hadden we de avond ervoor ontmoet en die vond ons zo zielig zitten/liggen dat ze ons mee nam. Ze heeft ook meteen aangeboden om ons een lift te geven naar de M6 zodat we een stuk makkelijker een lift zouden krijgen naar Athlone.
's Avonds hebben we een soort stoofpotje gemaakt met gehakt, kruiden, ui, paprika, wortel en losse tomaatjes. Heerlijk en het vulde goed! We wilden op tijd gaan slapen maar we kwamen dezelfde mensen weer tegen en hebben weer gezellig staan kletsen. Uiteindelijk gingen we rond 11 uur naar bed en hebben we de wekker op 7:30 gezet.

De dag erna hebben we alle spullen ingepakt en rond 9 uur waren we klaar om te gaan. Sandra stond al klaar en heeft ons afgezet in het stadje Tyrrelspass. Hier hebben we eerst een uur proberen te liften richting de M6, maar daarna zijn we het stadje zelf ingelopen om daar te liften. Na nog een uur tevergeefs liften hebben we besloten om de bus te nemen richting Athlone. De bus was overigens erg duur dus we hadden geluk dat we nog korting kregen met onze internationale studentenkaart.

Vlak voor we de bus uit moesten stappen begon het te regenen. We zijn Athlone nog even in geweest om te pinnen en daarna onze zware tocht voortgezet naar de camping. Het was nog 5km lopen en door de keiharde regen en met 12,5 kilo op je rug is dat geen pretje. Uiteindelijk zijn we in redelijke staat op de camping beland, maar moest in de regen het tentje nog opgezet worden. Dit bleek echter moeilijker dan verwacht want de grond zat vol met kleine stenen waardoor je zonder hamer zelfs met Bas zijn superkrachten haast geen beweging in erin krijgt.
De camping eigenaar heeft ons toen een hamer gegeven zodat we de haringen erin konden slaan.
De backpacks, onze kleren, wij zelf en eigenlijk alles was helemaal doorweekt. We hebben in het gemeenschappelijke huisje de open haard aan mogen maken waar de spullen konden drogen.
Daarna zijn we meteen de pub in gegaan om te vieren dat Bas is ingeloot voor diergeneeskunde. Daar hebben we beide een pizza en een pint besteld en konden we weer even fijn bijkomen.

De volgende dag weer richting Athlone gelopen omdat we nog boodschappen nodig hadden. Het waaide heel erg hard en het zou gaan onweren en regenen maar het weer kan elk moment veranderen door de harde wind. We hebben het er toch op gewaagd en we hadden meer geluk dan de dag ervoor. We hebben nog een kasteel bezocht waar we de hele geschiedenis van Athlone hebben geleerd. Daarna gingen we weer op zoek naar een supermarkt wat niet heel soepel verliep. We waren de stad al uitgelopen maar er was geen supermarkt waar die zou moeten liggen. Daar hebben we de richting gevraagd waardoor we weer op de hoofdstraat belanden en vanuit daar helemaal naar het zuiden werden gestuurd. Daarna weer 5,5 km terug gelopen naar de camping. Ondanks het dreigende weer eigenlijk maar 1 echte bui gehad, maar we konden schuilen bij een tankstation dus al met al hadden we veel geluk met het weer!